Kebanyakan organisasi mula sedar akan kepentingan menumpukan
perhatian mereka ke arah peningkatan kualiti sama ada dalam menghasilkan produk
atau perkhidmatan. Arus globalisasi dan
persaingan menjadikannya suatu agenda utama.
Pada asasnya kualiti adalah merupakan falsafah yang mengutamakan
pelanggan dikaitkan dengan tahap kepuasan pengguna atau pelanggan terhadap
produk atau perkhidmatan yang dihasilkan oleh sesebuah organisasi. Kualiti adalah nilai yang ditetapkan oleh
pelanggan-pelanggan yang menerima atau mengguna produk atau perkhidmatan.
Kualiti merupakan suatu konsep yang luas dan agak sukar
untuk mendefinisikannya. Tidak ada satu
definisi yang universal tentang kualiti (Roslina Ab Wahid, 2006). Secara umumnya guru-guru kualiti juga
mempunyai pandangan dan pendapat yang berbeza mengenai kualiti, namun pada dasarnya
mereka mempunyai tujuan yang sama.
Jadual 1: Definisi Kualiti Oleh Guru-guru Kualiti
Bil.
|
Guru-guru Kualiti |
Definisi
|
1
|
Deming (1986)
|
Kualiti ialah kadar keseragaman dan kebolehpercayaan
yang dapat diramalkan pada kos yang rendah dan sesuai dengan pasaran.
|
2
|
Juran (1988)
|
Kualiti ialah ‘sesuai untuk tujuannya’ – yang
membawa maksud pengguna seharusnya boleh bergantung kepada barangan atau
perkhidmatan untuk sesuatu tujuan atau membuat sesuatu yang diingini.
|
3
|
Crosby (1984)
|
Kualiti ialah akur kepada kehendak pelanggan –
menyifatkan keperluan pelanggan dapat didokumentasikan, keakuran kepada
kehendak pelanggan boleh diselidik dan dapat diukur.
|
4
|
Feigenbaum (1991)
|
Kualiti ialah ciri komposit barangan dan perkhidmatan
yang menyeluruh dalam pemasaran, kejuruteraan, perkilangan dan
penyelenggaraan yang melaluinya produk dan perkhidmatan yang digunakan akan
memenuhi jangkaan pelanggan – kualiti merupakan satu entiti berbilang dimensi
dan merupakan keseimbangan antara pelbagai ciri tersendiri.
|
5
|
Ishikawa (1985)
|
Kualiti ialah pembangunan, reka bentuk, pengeluaran dan
perkhidmatan bagi sesuatu produk yang paling ekonomi, paling berguna dan
sentiasa memuaskan hati pelanggan.
|
6
|
Taguchi (1981)
|
Kualiti produk ialah kerugian yang disalurkan kepada
masyarakat sejurus selepas produk itu dihantar keluar – jenis kerugian yang
dimaksudkan termasuklah aduan pelanggan, kos jaminan tambahan, pencemaran
reputasi syarikat, kehilangan pasaran dan sebagainya.
|
7
|
The American Society for Quality
Control, Johnson dan Winchell (1990)
|
Kualiti ialah sifat atau ciri-ciri secara
keseluruhannya bagi sesuatu barangan atau perkhidmatan yang membawa
bersamanya kemampuan untuk memenuhi kehendak pelanggan.
|
8
|
ISO 9001: 2000
|
Kualiti ialah keseluruhan ciri-ciri atau sifat-sifat
sesuatu barangan atau perkhidmatan yang dapat memenuhi kehendak yang
dinyatakan atau tersirat.
|
9
|
Japanese Industrial Standard
(JIS)
|
Mendefinisikan kualiti sebagai keseluruhan ciri-ciri yang sesuai atau
prestasi, di mana anggaran objek untuk mengenal pasti sama ada produk
atau perkhidmatan memenuhi/menepati terhadap tujuan kegunaan ataupun tidak.
|
10
|
Oakland (2009)
|
Memenuhi kehendak pelanggan. Di mana ia tidak terbatas kepada ciri
fungsi produk atau perkhidmatan semata-mata.
Ciri-ciri kualiti yang diperlukan oleh pelanggan seperti kepantasan,
ketepatan, keselesaan dan sebagainya hendaklah dijadikan sebagai “standard” kualiti produk tersebut.
|
11
|
Rushami Zien Yusoff (2005)
|
Keupayaan untuk memenuhi dan memuaskan keperluan dan
kehendak pelanggan, pengguna dan pihak yang berkepentingan dengan
organisasi (stakeholders).
|
Kajian literatur mendalam yang telah di buat oleh Garvin
pada tahun 1988 telah mengklasifikasikan definisi kualiti kepada 5 kumpulan
utama:
a. Transcendent definitions – definisi ini
adalah subjektif dan personal. Ia abadi
tapi melangkaui pengukuran dan deskripsi yang logik. Ia berkaitan tentang konsep seperti
kecantikan dan kasih sayang.
b. Product-based definitions – kualiti
dilihat sebagai pemboleh ubah pengukuran.
Asas pengukuran ialah sifat-sifat objektif sesuatu produk.
c. User-based definitions – kualiti
bermakna untuk kepuasan pelanggan. Ini
membuatkan definisi ini adalah bersifat individual dan sebahagiannya subjektif.
d. Manufacturing-based definitions – kualiti dilihat
sebagai memenuhi/keakuran kepada keperluan dan spesifikasi.
e. Value-based definitions – definisi ini
menerangkan kualiti berhubung kait dengan kos.
Kualiti dilihat sebagai memberikan nilai atau berbaloi untuk kos yang
dikeluarkan.
Apabila kita
membincangkan kualiti dalam pendidikan, Lagrosen, et al., (2004) menjelaskan bahawa Harvey dan Green (2003)
telah mencadangkan 5 dimensi berbeza tetapi saling berkaitan apabila berbincang
mengenai kualiti:
a. Kualiti sebagai
luar biasa (Quality as exceptional) –
kualiti dilihat kualiti sebagai sesuatu yang istimewa dan luar biasa. Melepasi piawai yang tinggi.
b. Kualiti sebagai
kesempurnaan atau konsisten (Quality as
perfection or consistency) – fokus kepada proses dan spesifikasi yang
bermatlamatkan kesempurnaan memenuhi/mematuhi.
Kecemerlangan dalam kes ini merujuk kepada “kecacatan sifar”, contohnya
kesempurnaan.
c. Kualiti sebagai
sesuai untuk digunakan (Quality as
fitness for purpose) – kualiti akan bermakna jika produk yang dikeluarkan
mempunyai hubungan dengan tujuan atau kesesuaian untuk digunakan. Dalam pengurusan kualiti tradisional
kesesuaian untuk digunakan ini berkait rapat dengan pelanggan. Manakala dalam pengajian tinggi memenuhi
keperluan pelanggan agar sukar atau bermasalah, kerana isu “pelanggan”. Dalam kes ini pelanggan adalah pelajar,
sebagai contoh “pelajar menentukan apa yang diperlukan oleh mereka”.
d. Kualiti sebagai
bernilai/berbaloi untuk wang yang dibelanjakan (Quality as value for money) – kualiti dilihat sebagai selaras
dengan tahap spesifikasi dan berhubung kait dengan kos.
e. Kualiti sebagai suatu transformasi (Quality as transformation) – sesuatu proses seharusnya membawa perubahan
kualitatif. Dalam pendidikan,
transformasi boleh dilihat dalam bentuk peningkatan (enhancement) dan penurunan kuasa (empowerment).
No comments:
Post a Comment